Kisakertomus ISDE 2018 Chile
13.1.2019
Jukka Pylväksen kisakertomus (ISDE) endurolla kisaamisesta Chilessä. ISDE 12-17.11.2018 Vina Del Mar, Chile
International Six Days Endurolla on jo yli satavuotiset perinteet. Toisin kuin Scottish Six Days Trialissa, enduron sixi ajetaan aina missä päin hyvänsä maailmaa. Tällä kertaa kisapaikkana oli upea chileläinen rantakaupunki Vina Del Mar. Marraskuussa Etelä-Amerikassa kevät on jo pitkällä, joten mukavan lämmintä säätä oli tarjolla. Ikävä asia itse kilpailussa oli armoton pöly, niin kuin sixillä yleensäkin. Pöly kiusaa sekä nopeilla maastosiirtymillä että erikoiskokeilla. Vaikka kilpailun alkuvaiheessa välillä täysin sokkona ajo hirvittääkin, alkaa siihen kummasti tottua viikon edetessä. On osattava asettaa riskikynnys oikealle tasolle. Minulle tämä Chilen kisa oli seitsemäs ISDE. Suomesta matkaan lähti vain kaksi kolmihenkistä joukkuetta, nuorten maajoukkue ja Dynaset kerhojoukkue. Nuoret eivät päässeet mitallitavoitteeseensa, koska joukkueen kovin kuljettaja, tuore Euroopan mestari ja toisen polven mantsamies Roni Kytönen joutui keskeyttämään tekniseen vikaan. Sen sijaan Antti Hänninen ja Eemil Helander ajoivat vahvasti. Lopulta joukkue sijoittui kahdeksanneksi. Dynasetin nimen alla ajoivat luonnollisesti itse yrittäjä Reijo Karppinen, Jukka Pylväs ja espanjalaisvahvistus Joan Maso. Sixien määrässä Masolla on maailmanennätys, nimittäin tämä oli matadorin 37. sixi. Siinäpä tavoitetta allekirjoittaneelle… Maanantaina kilpailu lähti mukavasti käyntiin, kunnes piikkilanka takertui yhdellä iltapäivän valtavan tomuisella erikoiskokeella pyörän takanavan ympärille. Piikkilanka ehti ruoskia takajarrun letkun rikki ja niinpä ajoin puoli päivää pelkällä etujarrulla. Tilanteita riitti, mutta niistä selvittiin säikähdyksillä. Tiistai alkoi niin ikään mukavasti, mutta TM pyöräni teki yhtäkkiä oudon ´´black outin´´ keskellä erikoiskoetta syvällä chileläisessä metsässä. Työntöhommiksihan se meni. Pari tuntia huhkittuani mäkisessä maastossa sain kilpurini maastokokeen maalipaikalle. Sieltä argentiinalaisten kuljetuksella vihdoin varikolle ja sähkövian selvitys sai alkaa. Johtosarjassa muutama johto oli hiertynyt, josta seurasi oikosulku. Sen seurauksena akku purkautui tyhjiin ja ruiskunelari ei käy nollavirralla. Parsittiin TM taas kasaan ja sääntöjen puitteissa sain startata uudelleen keskiviikko aamuna. Enduron elävä legenda, juuri 80 vuotta täyttänyt Allaan Jaatinen oli tälläkin kertaa korvaamaton huoltoapu varikolla. Keskiviikkoaamusta lauantain loppucrossiin pyöräni toimi moitteitta ja ajokin kulki. Joillakin pätkillä innostuin hieman yliyrittämään ja sen seurauksena sain toistuvasti maistaa chileläistä maaperää. Hieman kaasua pois ja niin matka jatkui nautiskellen upeista reiteistä ja maastonmuodoista sekä maisemista. Kirsikkana kakun päällä oli Tyynenmeren rantahiekalla ajettu loppucrossi. Päästelin siinä sydämeni kyllyydestä ja tulokseenkin olin erittäin tyytyväinen. Kokonaissijoitus suli tiistain sähkövikaan, mutta tärkeintä oli ajaa maaliin ja nauttia niin sanotusti koko rahan edestä. Joukkueemme sijoitus oli n. 80, kun kerhojoukkueita mukana oli n. 130 kappaletta. Karppinen ja Maso ajoivat ehjän kisan. Koimme huikean kilpailun sekä matkan. Ikävänä yllätyksenä tosin jouduimme autovarkauden uhriksi kisaa edeltävänä päivänä. Siitäkin selvittiin ja kisan jälkeen ennen paluulentoa ´´pääsimme´´ asioimaan Suomen Suurlähetystössä Santiagossa. Ensi syksynä ISDE ajetaan Portugalissa niin ikään merenranta-kaupungissa. Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka viivalla taas oltaisiin…
|